Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. 2021 poz. 709 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 05 lutego 2015 r. w sprawie przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (Dz. U 2015 r. poz.204 )
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 09 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego ( Dz. U 2015r., poz.225)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2021 poz. 1923 ze zm.)
I. WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek o sprostowanie błędu pisarskiego - Form. USCO.16-1.
Dodatkowe dokumenty:
- akta stanu cywilnego, o ile stwierdzają one zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych,
- na podstawie materiałów archiwalnych należy uwierzytelnić odpis lub wypis lub uwierzytelnioną reprodukcję tych materiałów.
- zagraniczny dokument stanu cywilnego, jeżeli w państwie wystawienia jest on uznawany za dokument stanu cywilnego, lub inny dokument zagraniczny potwierdzającego stan cywilny, wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, jeżeli zawiera one dane, które podlegają sprostowaniu, stwierdzają zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych.
II. MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKU
Urząd Miasta Żyrardowa - Plac Jana Pawła II Nr 1, pokój nr 1
tel. (46 ) 858 15 45
III. OPŁATY SKARBOWE
39 zł
17 zł – pełnomocnictwo
płatne w kasie urzędu codziennie od 8:00 do 16:00, w środy od 8:00 do 18:00
lub nr konta 63 1020 1026 0000 1702 0272 9325
IV. ZAŁATWIENIE SPRAWY
Do 14 dni od daty złożenia kompletu dokumentów a w sprawach szczególnie skomplikowanych do 60 dni.
V. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA
Urząd Stanu Cywilnego Żyrardów i Sprawy Obywatelskie (USCO)
VI. TRYB ODWOŁAWCZY
Odwołanie wnosi się do Wojewody Mazowieckiego w Warszawie za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Żyrardowie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
VII. UWAGI
Akt stanu cywilnego podlega sprostowaniu przez Kierownika urzędu stanu cywilnego, który go sporządził.
Sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu, na wniosek osoby, której ten akt dotyczy, lub jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby mającej w tym interes prawny lub prokuratora.
Kierownik urzędu stanu cywilnego, dokonując sprostowania, wydaje wnioskodawcy odpis zupełny sprostowanego aktu stanu cywilnego.