Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. 2019 poz.1781)
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tj. Dz.U. 2021 poz. 510 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego (Dz.U. 2019 poz. 2523 ze zm.)
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2011 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców oraz rejestru PESEL (tj. Dz.U. 2017 poz. 2482)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. 2021 poz.735 ze zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. 2021 poz. 1923 ze zm.)
I. WYMAGANE DOKUMENTY
1. Wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL – EL/WUDJ/1
2. Dokument potwierdzający interes prawny w pozyskaniu danych.
3. Dowód uiszczenia opłaty za udostępnienie danych.
4. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
II. MIEJSCE SKŁADANIA WNIOSKU
Urząd Miasta Żyrardowa - Plac Jana Pawła II Nr 1, pokój nr 1
Urząd Stanu Cywilnego i Sprawy Obywatelskie
- II piętro pokój nr 32, (46) 858 15 59 - wniosek o udostępnienie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL niezbędnych do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia.
III. OPŁATY
Opłata za udostępnienie danych – 31 zł. Obowiązek wniesienia opłaty powstaje z chwilą złożenia wniosku.
Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości-17,00.
Opłatę wnosi się do kasy Urzędu Miasta Żyrardowa lub na jego rachunek bankowy:
PKO Bank Polski 63 1020 1026 0000 1702 0272 9325
Z obowiązku uiszczenia opłaty zwolnione są podmioty wskazane w art. 46 ust. 1 ww. ustawy o ewidencji ludności.
Osoby i jednostki organizacyjne, które wykażą interes prawny w uzyskaniu danych niezbędnych do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia, są zwolnione z opłaty.
IV. ZAŁATWIENIE SPRAWY
Bez zbędnej zwłoki.
V. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA
Urząd Stanu Cywilnego i Sprawy Obywatelskie (USCO)
VI. TRYB ODWOŁAWCZY
Odmowa udostępnienia danych następuje w drodze decyzji administracyjnej, zaskarżanej do Wojewody Mazowieckiego w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Organ odmawia wszczęcia postępowania w drodze postanowienia organom, które posiadają zgodę na korzystanie z dostępu do rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych.
VII. UWAGI
Przez dane jednostkowe rozumie się informacje uzyskane z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL dotyczące jednej osoby lub imion i nazwisk wszystkich osób zameldowanych pod jednym adresem.
Osobom i jednostkom organizacyjnym, które wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, mogą być udostępnione pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.
W tej samej sprawie wniosek może zostać złożony wyłącznie do jednego organu dowolnej gminy.
Dane jednostkowe udostępnione na podstawie wniosku, nie mogą być wykorzystane w innym celu niż wskazany w tym wniosku.
art.46 ust .1 ustawy o ewidencji ludności
Dane z rejestru PESEL oraz rejestrów mieszkańców w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań udostępnia się następującym podmiotom:
1) organom administracji publicznej, sądom i prokuraturze;
2) Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służbie Więziennej, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Służbie Celno-Skarbowej, Żandarmerii Wojskowej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Ochrony Państwa, Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, organom wyborczym i strażom gminnym (miejskim);
3) komornikom sądowym - wyłącznie w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez nich postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego albo wykonywania postanowienia o zabezpieczeniu spadku lub sporządzania spisu inwentarza;
4) państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom - w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach;
5) Polskiemu Czerwonemu Krzyżowi, w zakresie danych osób poszukiwanych.
art. 46 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności
Dane z rejestru PESEL oraz rejestrów mieszkańców, mogą być udostępnione
1) osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny;
2) jednostkom organizacyjnym, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą;
3) innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą;
4) podmiotom odpowiedzialnym za system identyfikacji elektronicznej oraz podmiotom wydającym środki identyfikacji elektronicznej w systemie identyfikacji elektronicznej zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r.
o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1173 i 2320) w celu wydania środka identyfikacji elektronicznej;
5) kwalifikowanym dostawcom usług zaufania świadczącym kwalifikowane usługi podpisu elektronicznego lub kwalifikowaną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego wpisanym do rejestru, o którym mowa
w art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
Podmiotom, o których mowa w art. 46 ust. 2, udostępnia się dane jednostkowe, na ich wniosek złożony w formie pisemnej lub dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Dane te są przekazywane, w zależności od żądania wnioskodawcy, w formie pisemnej lub dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Administratorami Danych Osobowych są:
1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27
– odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru PESEL,
2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul Stefana Batorego 5 – odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie.
W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ ewidencji ludności administratorem jest odpowiednio Prezydent Miasta Żyrardowa.