Podstawa prawna:
I. WYMAGANE DOKUMENTY:
II. MIEJSCE ZŁOŻENIA WNIOSKU:
Urząd Miasta Żyrardowa
Biuro Obsługi Klienta
Plac Jana Pawła II Nr 1, parter pokój nr 1
96-300 Żyrardów
Wniosek oraz załączone dokumenty mogą być złożone do Urzędu w formie elektronicznej poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ESP), której funkcję pełni Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Do złożenia wniosku przez ESP konieczne jest posiadanie: bezpłatnego konta użytkownika na platformie ePUAP i bezpłatnego Profilu Zaufanego (ePUAP) lub podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
III. OPŁATA:
Przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych wnoszą opłatę przed wydaniem zezwolenia w wysokości:
Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych, przed wydaniem kolejnego zezwolenia, wnoszą opłatę w wysokości uzależnionej od wartości sprzedaży w roku poprzednim.
Opłatę ustala się na podstawie pisemnego oświadczenia przedsiębiorcy
o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych – Form.DG.08-1 (pobierz tutaj) w punkcie sprzedaży w roku poprzednim, składanego do dnia 31 stycznia roku następnego:
Opłata za korzystanie z zezwolenia wnoszona jest w każdym roku kalendarzowym, objętym zezwoleniem w wysokości jak wyżej.
W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
Opłaty można dokonać w kasie Urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu Miasta Żyrardowa nr 63 1020 1026 0000 1702 0272 9325 w trzech równych ratach, w terminach do 31 stycznia,
31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego.
W przypadku niezłożenia oświadczenia w terminie do dnia 31 stycznia, przedsiębiorca może dopełnić jeszcze tej czynności w terminie 30 kolejnych dni wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30% rocznej opłaty podstawowej za korzystanie z zezwoleń.
W przypadku niedokonania opłaty w ustawowej wysokości i w terminach do 31 stycznia,
31 maja i 30 września przedsiębiorca może jeszcze dopełnić tej czynności w terminie 30 kolejnych dni, przy czym kwota do zapłaty zostaje powiększona o 30% opłaty należnej
za korzystanie z zezwoleń w danym roku kalendarzowym.
W przypadku niezłożenia oświadczenia lub niedokonania opłaty w ustawowych terminach zezwolenie wygasa a przedsiębiorca może wystąpić o nowe zezwolenie po 6 miesiącach.
Opłata skarbowa:
-17 zł – za wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie opłaty za korzystanie
z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych – w przypadku okazania przedsiębiorcy zaopatrującemu dany punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
- 17 zł – za pełnomocnictwo.
IV. TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
W ciągu 30 dni od złożenia wniosku. Jeżeli wniosek zostanie złożony bez wymaganych załączników i nieuzupełniony w terminie nie krótszym niż 7 dnia od doręczenia wezwania zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia zgodnie z art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 256, z późn. zm.).
Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę osobiście lub wysłany za pomocą wyznaczonego operatora publicznego.
V. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Urząd Miasta Żyrardowa
Wydział Działalności Gospodarczej
Plac Jana Pawła II Nr 1, parter pokój nr 12
tel. 46 858-15-57 , 858-15-34
VI. TRYB ODWOŁAWCZY:
Odwołanie na decyzję Prezydenta o odmowie wydania zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych składa się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie położonego przy ul. Obozowej 57, 01-161 Warszawa w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Żyrardowa.
Zażalenie na postanowienia Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych składa się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie położonego przy
ul. Obozowa 57, 01-161 Warszawa w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie,
za pośrednictwem Prezydenta Miasta Żyrardowa.
VII. UWAGI:
Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży (sklep) wydaje się na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata, a zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży (gastronomia) wydaje się na czas oznaczony, nie krótszy niż 4 lata.
Zezwolenia, o których mowa wyżej organ zezwalający wydaje po uzyskaniu pozytywnej opinii Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w formie postanowienia
o zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy.