Odnośniki
- Ułatwienia dostępu
-
Strona Podmiotowa Biuletynu Informacji Publicznej
https://www.bip.gov.pl - Informacja dla osób głuchych
- www.zyrardow.pl
-
Fotokod tej strony
Fotokod z linkiem do tej strony
Kalendarium
Pn | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
Najbliższe wydarzenia
Przejdź do: www.zyrardow.pl
Treść strony
Krystyna Kobyłka – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich należy:
1) z zakresu Urzędu Stanu Cywilnego:
a) dokonywanie w aktach wzmianek dodatkowych w oparciu o:
- prawomocne orzeczenia sądów,
- ostateczne decyzje administracyjnych i decyzje administracyjne o zmianie imienia i nazwiska,
- odpisy aktów stanu cywilnego,
- protokoły sporządzane przez kierowników urzędów stanu cywilnego albo konsulów z czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, które wymagają dołączenia wzmianek dodatkowych do aktów stanu cywilnego,
- odpisy zagranicznych dokumentów stanu cywilnego lub innych dokumentów pochodzących od organów obcego państwa, niewymagających uznania,
- inne dokumenty mające wpływ na treść lub ważność aktu,
b) bieżąca migracja aktów stanu cywilnego do elektronicznego systemu „Źródło”,
c) rejestrowanie zdarzeń z zakresu stanu cywilnego w Systemie Rejestrów Państwowych (Rejestr Stanu Cywilnego, Rejestr PESEL) przy pomocy aplikacji „Źródło”,
d) przyjmowanie zapewnień o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
e) wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu,
f) przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński (w formie protokołu) w tym poza lokalem USC,
g) sporządzanie aktów małżeństwa i wydawanie odpisów tych aktów,
h) przyjmowanie oświadczeń w sprawie nazwisk przyszłych małżonków i ich dzieci,
i) sporządzanie protokołów dotyczących przyjęcia oświadczenia o powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
i) wydawanie zaświadczeń stwierdzających, że obywatel polski lub zamieszkały w Polsce cudzoziemiec nie mający obywatelstwa żadnego państwa może zawrzeć małżeństwo za granicą,
j) przyjmowanie zgłoszenia urodzenia dziecka (w formie protokołu), sporządzanie aktów urodzenia dziecka i wydawanie odpisów tych aktów,
k) dokonywanie zameldowań nowonarodzonych dzieci i pozyskiwanie dla nich przy pomocy aplikacji „ Źródło” nr PESEL,
l) przyjmowanie oświadczeń o uznaniu ojcostwa (w formie protokołu) w tym dziecka poczętego, o nadaniu dziecku nazwiska męża matki, o zmianie imienia dziecka,
m) rejestracja orzeczeń sądowych ustalających pochodzenie dziecka – ustalenie bądź uznanie ojcostwa, zaprzeczenie ojcostwa, przysposobienie, rozwiązanie przysposobienia oraz unieważnienie uznania,
n) wykonywanie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego w formie czynności materialno-technicznej w sprawach:
- odtworzenia treści aktów stanu cywilnego sporządzanych za granicą jeżeli uzyskanie odpisu jest niemożliwe lub związane z poważnymi trudnościami,
- odtworzenia aktu stanu cywilnego w razie zaginięcia lub zniszczenia księgi stanu cywilnego,
- ustalenia treści aktu stanu cywilnego w przypadku zdarzeń, które nastąpiły za granicą i nie zostały zarejestrowane w zagranicznych księgach stanu cywilnego,
- sprostowania oczywistego błędu pisarskiego w treści aktu stanu cywilnego,
- uzupełnienie aktu stanu cywilnego,
- przeniesienie treści aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą do polskich ksiąg stanu cywilnego,
- wpisanie do aktu urodzenia imienia i nazwiska ojca osobom, którym akt sporządzono przed 30 sierpnia 1955r. i nie zawierał on tych danych,
o) przenoszenie treści wypisów z ksiąg stanu cywilnego prowadzonych przed 1stycznia 1946r. przez osoby, które prowadziły wyznaniową rejestrację stanu cywilnego do ksiąg USC miejsca sporządzenia aktu w przypadku zaginięcia lub zniszczenia księgi),
p) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zmiany imienia i nazwiska,
r) wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących odmowy dokonania czynności związanych z rejestracją stanu cywilnego lub wydania odpisu,
s) wydawanie skróconych, zupełnych i wielojęzycznych odpisów aktów stanu cywilnego;
t) wydawanie zaświadczeń:
- stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa wyznaniowego,
- o zdolności prawnej obywatela polskiego do zawarcia małżeństwa za granicą,
- o stanie cywilnym,
- potwierdzających uznanie ojcostwa,
- o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących osoby,
u) przyjmowanie zgłoszeń dotyczących zgonów (w formie protokołu), sporządzanie aktów zgonu i wydawanie odpisów tych aktów,
w) prowadzenie akt zbiorowych dotyczących urodzeń, małżeństw i zgonów oraz skorowidzów alfabetycznych,
z) prowadzenie archiwum, zabezpieczanie, przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych,
ż) wnioskowanie do sądu lub do Wojewody w sprawach unieważnienia aktu stanu cywilnego,
za) przygotowywanie w imieniu Prezydenta Miasta wniosków w sprawach nadania medali „Za długoletnie Pożycie Małżeńskie” oraz organizowanie uroczystości związanych z 50 –leciem pożycia małżeńskiego i 100 – leciem urodzin,
zb) występowanie do Wojewody o zgodę na wyniesienie ksiąg z Urzędu Stanu Cywilnego w razie zaistnienia takiej potrzeby,
zc) comiesięczne sporządzanie sprawozdań i przekazywanie danych do GUS, Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego,
zd) realizowanie zadań wynikających z konwencji dotyczącej międzynarodowej wymiany informacji z zakresu stanu cywilnego i legalizacji niektórych aktów i dokumentów oraz prowadzenie korespondencji konsularnej,
ze) zlecanie innym USC (drogą elektroniczną) migracji aktów stanu cywilnego, dołączenie przypisków lub wzmianek,
zf) występowanie w formie elektronicznej do właściwych podmiotów o usunięcie niezgodności w rejestrze PESEL,
zg) nanoszenie przypisków pod aktami stanu cywilnego o zawarciu małżeństwa, rozwodzie i zgonie,
zh) wydawanie poświadczonych kserokopii dokumentów z akt zbiorowych,
zi) realizacja zadań wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1191 z dnia 6 lipca 2016r. w sprawie promowania swobodnego przepływu obywateli poprzez uproszczenie wymogów dotyczących przedkładania określonych dokumentów urzędowych w Unii Europejskiej i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1024/2012;
2) z zakresu Spraw Obywatelskich:
a) prowadzenia ewidencji ludności w tym cudzoziemców poprzez:
- dokonywanie czynności meldunkowych takich jak:
-- zameldowanie na pobyt stały,
-- wymeldowanie z pobytu stałego,
-- zameldowanie na pobyt czasowy,
-- wymeldowanie z pobytu czasowego,
- przyjmowanie zgłoszeń wyjazdu za granicę oraz powrotu zza granicy,
- prowadzenie postępowań administracyjnych i wydawanie z upoważnienia Prezydenta Miasta decyzji w sprawach o wymeldowanie z pobytu stałego lub czasowego bądź też w sprawach o uchylenie czynności materialno technicznej zameldowania,
- wydawanie zaświadczeń z rejestru mieszkańców,
- udostępnianie danych z Rejestru Mieszkańców oraz innych rejestrów uprawnionym podmiotom,
- przesyłanie do MSW wniosków o nadanie nr PESEL,
- sporządzanie wykazów i statystyk dotyczących mieszkańców Żyrardowa;
b) obsługa interesantów w zakresie wydawania dowodów osobistych /elektronicznych/ poprzez:
- przyjmowanie wniosków dowodowych na nośniku papierowym ,
- przyjmowanie elektronicznych wniosków na dowód osobisty opatrzonych kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym,
- przyjmowanie dowodów osobistych dostarczonych pocztą specjalną ( przez Policję) oraz odrębną przesyłką kodów PUK,
- wydawanie zainteresowanym dowodów elektronicznych oraz aktywacja nw. certyfikatów:
- certyfikat potwierdzania obecności- wszystkie dowody,
- certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia- dla osób z pełną i ograniczoną zdolnością do czynności prawnych,
- certyfikat podpisu osobistego - dla osób z pełną zdolnością do czynności prawnych i małoletnich za zgodą rodzica, opiekuna lub kuratora,
- certyfikat kwalifikowany tj. certyfikat podpisu elektronicznego,
- pomoc w ustalaniu przez posiadaczy dowodów osobistych kodów PIN 1 i PIN 2 na potrzeby funkcjonalności odpowiednio certyfikatu identyfikacji i uwierzytelniania lub certyfikatu podpisu osobistego,
- przyjmowanie zgłoszeń dotyczących zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego od posiadacza dowodu osobistego, który czasowo utracił kontrolę nad dokumentem,
- przyjmowanie zgłoszeń dotyczących utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego i wydawanie stosownych zaświadczeń ,
- przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych dowodów osobistych podlegających zniszczeniu,
- unieważnianie dowodów osobistych z ustawowo określonych przyczyn,
- udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz z kopert dowodowych
- wydawanie z upoważnienia Prezydenta Miasta decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego bądź decyzji stwierdzającej nieważność dowodu osobistego,
c) przyjmowanie zgłoszeń o organizowaniu zgromadzeń publicznych, informowanie właściwych służb oraz wydawanie z upoważnienia Prezydenta Miasta decyzji administracyjnych o zakazie zgromadzenia,
d) prowadzenie stałego rejestru wyborców przy wykorzystaniu programu informatycznego Krajowego Biura Wyborczego,
e) wydawanie z upoważnienia Prezydenta Miasta decyzji o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców osób stale zamieszkałych na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały,
f) współpraca z Wydziałem Organizacyjnym w zakresie przygotowania geografii wyborczej z podziałem Miasta na obwody i okręgi głosowania,
g) przygotowanie oraz wydruk i aktualizacja spisów wyborców na potrzeby wyborów do Sejmu i do Senatu RP, Prezydenta RP, wyborów do Parlamentu Europejskiego, do organów stanowiących jednostek samorządowych, Prezydenta Miasta oraz dla potrzeb referendum,
h) przygotowywanie aktów pełnomocnictwa dla potrzeb przeprowadzenia wyborów ,
i) wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,
j) dopisywanie do spisu wyborców na wniosek wyborcy,
k) sporządzanie i przekazywanie do Krajowego Biura Wyborczego cyklicznych meldunków o stanie rejestru wyborców oraz meldunków przedwyborczych i wyborczych,
l) przekazywanie dyrektorom publicznych szkół na obszarze Miasta informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku 3-18 lat,
ł) przekazywanie dla potrzeb poszczególnych parafii danych statystycznych dotyczących ilości osób tam zameldowanych ,
m) zlecanie innym gminom usunięcia niezgodności w rejestrze PESEL za pośrednictwem aplikacji Źródło oraz usuwanie niezgodności zleconych przez inne gminy.
Kontakt:
tel. 46 858 15 26, 46 858 15 45
fax: 46 858 15 11
drukuj (Krystyna Kobyłka – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich)
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Małagorzata Szustakiewiczdata wytworzenia: 2019-03-29
- opublikował: Renata Jędrzejewskadata publikacji: 2015-08-04 14:33
- zmodyfikował: Dorota Rdestostatnia modyfikacja: 2019-04-02 12:41